Daca dau un scroll in newsfeed-ul facebook-ului sambata seara (sa zicem) o sa vad cel putin o postare a unui prieten makeup artist care se plange ca o clienta a intarziat atat de mult incat nu a mai putut sa o faca sau chiar nu a mai venit deloc. Si cred ca acesta este principalul motiv pentru care apare aceasta prapastie intre specialisti si cliente, indiferent ca vorbim de make-up, hair, nails sau alte meserii de genul acesta.

E clar ca traim intr-o lume nebuna in care timpul e din ce in mai scurt, in care ne dorim sa facem o mie de lucruri pe minut si in care 80% dintre oameni se afla in intarziere. In toata aceasta nebunie nu trebuie sa ne pierdem bunul simt, sa desconsideram timpul altuia si sa ne credem superiori, chiar daca suntem clienti.

15 minute de intarziere cu inca 5 venite din vorba “lasa-ma sa trag 2-3 fumuri din tigara ca nu mai pot, sunt stresata si imediat ma iei”, uite asa ajungem la 20 de minute care pot da tot programul peste cap intr-o zi de munca. Si ce vina are clienta de la 12, ca aia de la 10:30 a intarziat?

Pe langa aceste situatii care parca nu isi mai gasesc rezolvare, mai apare si situatia mai grava cand clienta intarzie atat de mult incat nu mai ai timp efectiv sa o faci pentru ca in 10 minute ajunge cealalta. Chiar daca ea zice “ma dai doar un pic cu fond de ten si o pudra si imi pui gene”. Pe bune? Si mai grav decat intarzierea este sa nu mai vina deloc si sa nu anunte. Si atunci apar nervi. Apar nervi chiar si daca am semnat un contract si 50% din suma este in buzunar.

Care este solutia? Cum putem evita?

Lectia am primit-o ieri de la o prietena. Eram cu ea, plecata cu treaba in oras si dintr-o data i-a sunat alarma care ii timitea mesajul “Programare la manichiura in 15 min”. Si o aud pe prietena exclamand “Pff, nu pot sa cred. Am uitat complet de programarea de la unghii. Sa vezi ce am incurcat-o pe X, nu pot sa cred.” Eu deja ma pregateam sa ii tin o lectie despre cum asta se intampla des la makeup si ca nu e ok si etc etc, dar nu apuc sa deschid gura ca ea completeaza “Voi trece pe la ea sa-i achit serviciul. Ca si cum am fost acolo prezenta. Nu vreau sa creada ca sunt neserioasa si nici nu vreau sa nu ma mai primeasca. Stii ce buna e x?”. Evident ca am ramas masca. Cand vreodata sa aud asa ceva intr-o situatie in make-up? Mai rar oameni cu o astfel de gandire. Cinste ei. Mi-ar fi placut sa va pot pune aici link cu facebookul ei ca sa-i scrieti cat e de minunata. Dar vrea sa isi pastreze anonimatul. Sunt sigura. 

La vorbele ei am meditat toata seara. Si m-am gandit ca aceasta ar fi solutia. Sa ne determinam clientele sa plateasca suma in intregime pentru serviciul pe care l-au amanat pe ultima suta de metrii. Sa zicem 24 de ore. Oricine amana cu mai putin de 24 de ore inainte un serviciu, sa fie nevoit sa il plateasca 100%. Evident excluzand cazurile de boala si alte chestii grave. Si cand zic boala, inseamna boala, nu faptul ca ne curge un pic nasu ca am mers ieri dezbracate la 16 grade.

Poate ca daca am indrazni sa ne educam clientele, sa punem afise, reguli, sa explicam care sunt conditiile si consecintele, atunci lucrurile se vor mai schimba. Si poate ca o sa pierdem 5-6-10 cliente din portofoliu, dar vom stii ca am castigat timp pretios pe care il putem oferi oamenilor de calitate. Oameni ca prietena de care v-am povestit care m-a socat cu ideea ei. Idee pe care sincer eu nu am gandit-o niciodata.

Deci, ne intoarcem la bunul simt de alta data?

Pe curand,

A voastra,

Andra